5. søndag efter trinitatis

Dato: 30. juni 2024 kl. 10.

Se søndagens salmer nederst i indlægget.
Efter gudstjenesten er der kaffe/te i Kirkehuset.

Søndagens evangelietekster er Lukas 5,1-11 med fiskedrættet og Jesu ord til Simon: “Frygt ikke! Fra nu af skal du fange mennesker …” og Matthæus 16, 13-26, hvor Jesus siger til Simon: “Og jeg siger dig, at du er Peter, og på den klippe vil jeg bygge min kirke …”

Kirken er menigheden, men også selve bygningen, hvor menigheden samles til gudstjeneste. I mange kirker er murværket synligt, så man kan sidde og lade sig distrahere af de mønstre murstenene danner. Nedenstående billede af et murværk er nærmest religiøst, hvis man da kan kalde et murværk således.

Her er rig lejlighed til at lade tankerne flyde. Ser vi her nåleøjet, som kamelen skal igennem? Er de lodret satte mursten himmelstræbende? Er de mange forskelige farver mursten vidner om skaberværkets mangfoldighed? Det er ikke sikkert, at Olafur Eliasson har tænkt således, men han har givetvis ikke noget imod, at beskueren lader fantasien løbe af med sig. Olafur Eliasson er kunstneren, der står bag murstenskompositionen, og billedet er ikke taget i en kirke. Det er taget i det åbne stueplan på Fjordenhus, der er placeret som en ø i havnen i Vejle.
Steen Pilgaard Toft

Der synges følgende salmer:
DDS 726 – Gak ud, min sjæl
DDS 330 – Du som ud af intet skabte