Dato: 9. marts 2025 kl. 10
Efter gudstjenesten er der kaffe/te i Kirkehuset.
Se søndagens salmer nederst i indlægget.
Denne søndags prædikentekst er Mattæus 4,1-11. Jesus føres ud i ørkenen for at fristes af Djævelen. Men først skal han faste – ikke blot i 40 dage, men også i 40 nætter. Han er derfor godt sulten, da han fristes første gang. Men alle Djævelens tre forsøg på at friste Jesus mislykkes. Jesus har svar på rede hånd, og alle tre gange er svarene hentet fra Det gamle Testamente.
Første fristelse
Til den første fristelse siger Jesus: “Der står skrevet, mennesket skal ikke leve af brød alene, men af hvert ord, der udgår fra Guds mund.” Ordlyden i 5. Mosebog 8,3 er: “… at mennesket ikke lever af brød alene, men af alt, hvad der udgår af Herrens mund.”
Anden fristelse
Til den anden fristelse siger Jesus: “Du må ikke udæske Herren din Gud.” Her er ordlyden i 5. Mosebog 6,16: “I må ikke udæske Herren jeres Gud.”
Tredje fristelse
Efter tredje fristelse bliver Jesus vred: “Vig bort, Satan! For der står skrevet: Du skal tilbede Herren din Gud og tjene ham alene.” I 5. Mosebog 6,13 findes ordene: “Du skal frygte Herren din Gud, ham skal du tjene, og ved hans navn skal du sværge.”

Det er den tredje fristelse Carl Bloch skildrer i sit maleri ‘Gud fristes af Satan’. Billedet kan virke ejendommeligt pga. den måde Djævelen er placeret i billedets venstre forgrund. Han nærmest ligger på knæ delvist med ryggen til Jesus og laver en fejende bevægelse med det klæde, der omhyller hans ellers nøgne krop. Klædet afslører og tilslører på samme tid. Der er måske et mål af sleskhed over attituden, medens Jesus står klippefast i ordets dobbelte betydning i baggrundens højre side med en udstrakt og afvisende arm: “VIG BORT, SATAN!”
Forsagelse
‘Vi forsager Djævelen og alle hans gerninger og alt hans væsen.’ Sådan lyder det i Den apostolske Trosbekendelse, og Jesus forsager alt det, Djævelen stiller ham i udsigt efter fyrre dage i ørkenen. For Jesus er det et ‘enten – eller’. Men nutidens almindelige mennesker vil hellere have et ‘både og’. Det antyder præsten Poul Joachim Stender i bogen ‘Store ord i nyt format’. Vi ved ikke længere hvad forsagelse betyder. Ordet er afgået ved døden og er begravet på ordkirkegården sammen med en række andre ord som MISKUNDHED, VORDE, FRELSE, SYND og FORSONING. Stender mener dog, at det kan være i orden, at ord afgår ved døden; det er kun naturligt, at sproget udvikler sig, men nogle gange dør ord, fordi en meget vigtig følelse eller forståelse af verden er forsvundet hos os.
Gravtale
Han skriver: “Vort liv bliver ikke større end de ord, vi bruger. Hvis vi ikke har store rummelige ord, der er som katedraler, skal vi ikke regne med at kunne få et stort og rummeligt liv. Vi bliver ikke anderledes, end hvordan vi taler.” Stender holder en gravtale for FORSAGELSEN. Vi slog ordet ihjel, fordi vi ikke længere kunne finde ud af at forsage. Vi lever i lyst-samfundet. Har vi lyst til noget, køber vi det straks, også selv om vi ikke har råd til det, og selvom verden ikke kan bære det grænseløse forbrug. Men det er underordnet. Det vigtigste er, hvad vi har lyst til. “Vi vil gerne behandle medmennesket godt, men kun hvis vi har lyst (…) Etik er noget man gør, hvis man har lyst til det (…) Jeg spørger derfor jer og mig selv: Hvordan skulle et lyst-samfund, hvor vi gik fuldstændig forblændet efter at få det, vi havde lyst til, være i stand til at forsage?” Men Stender vil have FORSAGELSEN tilbage. Vi skal øve os i den lille FORSAGELSE for at kunne vælge den store FORSAGELSE i trosbekendelsen.
Forsagelseskursus
Derfor foreslår han et treugers kursus i forsagelse (meget kort gengivet herunder):
Uge 1: For begyndere. Vi lærer at udtale ordet forsagelse og at sige nej til helt elementære små ting.
Uge 2: For videregående. Vi forsøger at være venlige over for folk, selvom vi ikke har lyst til det.
Uge 3: For øvede. Vi introduceres til kristendommen. Prøver at gå i kirke og bl.a. overvære en barnedåb for bagefter at mødes i plenum og diskutere, hvorfor der på barnets vegne skulle siges ja til at sige nej til Djævelen, før man kunne sige ja til Gud.
En forsager er ikke en forsager
Til slut forklarer Stender, at en forsager i almindelig tale er noget fyrværkeri, der ikke er eksploderet – en fuser. Derfor kunne nogle jo tro, at folk, der er parate til at forsage, er nogle kedelige nogen, ligesom de raketter, der ikke sprang i luften, og derfor ikke var festlige. Men sammenligningen holder ikke: “Kristne, der endnu ved, hvad det vil sige at forsage og ikke skal have genoplivet ordet af idoler og kurser, afholder sig jo ikke fra solide portioner af sex og vin og fede, marvfulde retter. Livet har antændt dem, og de er røget i luften i et festfyrværkeri af lidenskab, smerte, begær og eftertanke. FORSAGELSE er langt mere end at afholde sig fra forskellige ting. Det er et spørgsmål om at tage parti. At vælge side. At sige ja til noget og dermed nej til noget andet (…) Alt er ikke lige godt. Lys er bedre end mørke. Godhed overgår ondskab. Gud er sandheden. Ikke Djævelen. Som forsager er man alt andet end en fuser. Man er en eksplosion.”
Skrevet og sammenstillet af Steen Pilgaard Toft
Efterskrift
Bogen ‘Store ord i nyt format’, hvori Poul Joachim har skrevet sit kapitel, udkom i 2006. Der er ikke noget, der tyder på, at opfattelsen af forsagelse har ændret sig meget siden da. Et helt aktuelt eksempel er en artikel i et tillæg til Politiken d. 28. februar. Heri nævnes det, at nye køkkener snildt kan holde i 25 år, men gennemsnitligt bliver de skiftet ud efter 11,5 år. Ældre køkkener kan holde i en menneskealder. Et helt grotesk eksempel fra 2023 gives:
I et luksusbyggeri – et højhus, der kun var et år gammelt – var håndværkere i fuld gang med at udskifte køkkener. “Helt nye, hvide og nydelige generiske køkkener. De fejlede ingenting (…) Historien siger noget om, hvor forvænte og kræsne vi er som forbrugere, og at vi helst selv vil sætte vores præg på køkkenet frem for at overtage noget, andre har sat op, også selv om det er helt nyt.”
Vi synger følgende salmer:
HSS 281 – Den blå anemone
LU 848 – Læg armen fast omkring mig
DDS 28 – De dybeste lag i mit hjerte
DDS 637 – Du som mætted tusind munde
Løsark – Igen berørt (Nadversalme)*
HSS 67 – Troen er ikke en klippe
LU=Lysets utålmodighed
HSS=Højskolesangbogen
* 849 i 100 salmer