2. søndag efter påske

Dato: 14. april 2024 kl. 14

Se søndagens salmer nederst i dette indlæg.
Inger Hjuler Bergeon fra Odense Valgmenighed vikarierer for præsten.
Efter gudstjenesten er der kaffe/te i Kirkehuset.

Undren over skaberværket
Halfdan Rasmussen var ikke troende, men alligevel kan nogle af hans digte tolkes religiøst. I digtet ‘Noget om kraft’ går jeg-fortælleren rundt og undrer sig over skaberværket. Hvem har dog skabt alt dette – hvor kommer det mon fra? Da ingen vil svare, vælger han selv at give et svar i vers 3. (Når der skrives ‘han’ her, er det på en formodning om, at jeg-fortælleren er Halfdan Rasmussen selv.) “Jeg tror…” Ja, sådan starter verselinjen faktisk – er der alligevel et gran af tro? Det er nok en overfortolkning, og hvis det endelig skal betegnes som tro, er det nok snarere en tro på en iboende kraft i naturen og en form for helliggørelse af naturens kredsløb. Men nu tilbage til verset:

“Jeg tror, der ligger et barn dybt inde i alle levende ting, der gror, et barn, der er som en fuglevinge, en lille gud, der er evigt stor.”

Det er poetisk smukt, men måske også en lille smule skuffende, når han, forinden svaret gives, skriver:

“Men ingen svarer fra skjulte egne og gir os grundig og god besked, så jeg må svare på andres vegne og formulere, hvad ingen ved …”

Muligvis havde man forventet et dybere svar? Digtet kunne måske få mere dybde, hvis man sammenstillede det med et udtryksfuldt kunstværk eller en anden tekst – eller begge dele, så de kunne berige hinanden.

Gud vælger de mindste
Gunda Jørgensen har skrevet en lille tekst, der kunne være velegnet.*) “Hvem er den største i himmeriget? spørger disciplene Jesus. Umiddelbart svarer han ikke, men han får så øje på et barn, som han kalder til sig. “Hvis I ikke vender om og bliver som børn, kommer I slet ikke ind i himmeriget,” siger Jesus. I himlen er der anderledes end på jorden, forklarer Gunda Jørgensen. Der gælder det ikke om at være størst. Derefter giver hun eksempler på, hvem Gud vælger, når noget skal løses. Gud vælger de mindste og mest upåagtede til opgaven. Gud kunne gøre stor, hvem han ville og valgte. Jesus fortsætter: “Men den der forarger en af disse små, som tror på mig, ham var det bedre, om der var lagt en møllesten om hans hals, og han var sænket i havets dyb …” (Så kan man ikke være i tvivl om alvoren.) Derefter følger en lille allegorisk historie, og til sidst siger Jesus til den noget urolige mor, der er ilet til for at hente sit barn: “Frygt ikke for dit barn. Det er ikke Guds vilje, at en eneste af de små skal fortabes. Jeg er det barn alle andres liv skal gro af.”

Således får Halfdan Rasmussens digt et meget dybere perspektiv – men måske får det samtidig Halfdan Rasmussen til at rotere i sin grav. Men den risiko må tages.

*) ‘De små brødre’ i bogen ‘Læsefrugter, 2018.

Illustrationer:
Udsnit af alterbillede i Skjoldborg kirke skåret af Axel Poulsen, 1923
Udsnit af altertavle i Harboøre Kirke malet af Axel Hou, 1910

Der synges følgende salmer:
234 – Som forårssolen morgenrød
29 – Spænd over os dit himmelsejl
163 – Fuglen har rede, og ræven har grav
874 – Du tar mig som jeg er*)
224 – Stat op min sjæl i morgengry

*) Fra samlingen 100 salmer