25. søndag efter trinitatis

25. søndag efter trinitatis

Dato: 17. november 2024 kl. 14.

I Anders Carlssons fravær: Lægmandsprædiken ved Steen Pilgaard Toft.
Efter gudstjenesten er der kaffe/te i Kirkehuset.
Se søndagens salmer nederst i indlægget.

I dagens prædikentekst svarer Jesus på farisæernes spørgsmål om, hvornår Guds rige kommer. Han advarer disciplene mod falske profeter og forklarer dem, på hvilken måde Menneskesønnens dag kommer. (Lukas 17,20-33)

Kunst til refleksion
Præst og salmedigter Lisbeth Smedegaard Andersen har skrevet bogen ‘Bibelen i ord og billeder’. Her har hun parret bibeltekster og kunstværker, således at et udvalgt billede skulle skabe refleksioner over en given tekst. Til en tekst hvor Jesus vender sig imod de falske profeter, har hun valgt et maleri, der skal repræsentere et opgør mod enhver form for hykleri og være en anklage mod dem, der misbruger deres magt. De hyller deres ord og gerninger i fromme gevandter og kræver af andre, hvad de ikke kræver af sig selv.

De to kors
Maleriet er af den danske maler (mm.) Robert Storm Petersen. Billedet taler for sig selv, mener Smedegaard, men det skal alligevel præsenteres her med en lille omtale – med lidt hjælp fra Storm P.-museets tidligere inspektør Jens Bing.*) Billedets titel er ‘De to kors’. Det er malet i årene 1917-18. Som i dag raser der krige uden for Danmarks grænser. Storm P. var et gudfrygtigt menneske, der ikke skal beskyldes for at have modvilje mod kirkens folk, men han reagerede mod dem, der mente, at de vidste, hvad Guds rige ville sige, om de så var præster eller ej. I deres fremturen antog Gud umiskendeligt menneskelige proportioner. Maleriet sætter ærens kors over for troens kors. Storm P. skulle have sagt: “Jeg ved godt, at præster har korset hængende og dingle på maven, men ofte har de ridderkorset der, hvor hjertet sidder.” (Med hensyn til billedets udsagn, må vi nok have in mente, at datidens sparsomme hjælp til de dårligst stillede har spillet en stor rolle for Storm P.s satire) I forgrunden af billedet sidder en velnæret og hovent udseende præst i fuldt ornat og høj hat. Han sidder ved et bord i selskab med en general og en anden person, måske en øvrighedsperson. Præstens bryst prydes af et ridderkors. På bordet foran præsten er placeret et tændt lys, en pose penge, en Bibel og en flaske, der hælder i samme retning som præstens skikkelse – skråplan og vaklende moral. Hvad værre er, så vender præsten ryggen til den korsfæstede Jesus. Faktisk ser det ud som om, at Jesus på korset er ved at hvælve sig ind over præsten. Jesu øjne er mørke og virker mere truende end lidende. Og bag dette, ser det ud som om, verden er af lave. Der demonstreres, der er pøbeloptøjer, der er dekadent og amoralsk optræden, militarismen sejrer, de døde rejser sig fra graven(e). Måske er der også fjendtlig aktivitet i luftrummet over byen. Men så … hvis man ser godt efter, ses lidt gemt i baggrundens udkant en oplyst kirke, hvor en moder holder sit nyfødte barn frem til dåb. Der er stadig håb.

Nødig med himmelsk ild
Kunne maleriet måske også bruges til en tekst om Mennesønnens dag? Den Jesus, Storm P. her har gengivet, ser dog ikke udpræget barmhjertig ud. Men det er så inden dommen er afsagt. Som Grundtvig skriver i salmen ‘Rejs dit hoved, al kristenhed’: “Ej mer du gruer for dommedag, du ved din Gud har ført din sag.” Men han skriver også: “Du ved du tjener en Herre mild, som ikkun nødig med Himlens ild hjemsøger jordens lyder.” Nåden er en gave – er der mon nogle på Storm P.s maleri, der ligefrem føler, at det er noget, de har krav på?

Skrevet og sammenstillet af Steen Pilgaard Toft

*) Maleren Storm P. af Jens Bing, 1985

Der synges følgende salmer:
DDS 367 – Vi rækker vore hænder frem
DDS 276 – Dommer over levende og døde
DDS 28 – De dybeste lag i mit hjerte
DDS 277 – Herre, når din time kommer
DDS 320 – Midt iblandt os er Guds rige
DDS 562 – Som markens blomst henvisner fage